PM Clinic

Orkade inte uppdatera då jag kom hem väldigt sent och va extremt trött så det blev sängen direkt.

Clinicen va jättebra och man blev väldigt inspirerad som ryttare! Han pratade mycket om att vi svenskar rider mycket med handen, vilket är sant. Fokus va även på det att rida med så lite hand som möjligt och vägra rida med handen. Inte så lätt men någonting alla ryttare bör tänka på. Jag vet själv att jag rider lite för mycket med handen.

Dem började med att trava runt och få hästarna avslappnade och lyhörda. Mycket travarbete i låg form "som en åsna som vill ha en morot" så mycket ska dem sträcka ut nosen. Hästarna skulle trava igenom hela kroppen och böja sig på voltspåren, vissa hade lättare och andra lite svårare. Dem jobbade även på att lägga in 2 skrittsteg och sen trav 6-7 steg och en "nej jag ändrar mig trav" att dem bryter av till skritt men precis innan hästen bryter av bestämmer dem sig för att fortsätta trava ändå. Något jag ska prova med båda hästarna! I galoppen så jobbade dem lite i förvänd galopp, tempoväxlingar osv. Väldigt nyttigt att se!

De hoppade lågt på s-båge. Kombination med 1 galoppsprång och sen på andra långsidan räcke - 3 gsp - oxer - 3 gsp - plank.
I kombinationen skulle dem hoppa igenom det men andra gången skulle dem sakta ner till skritt mellan kombinationen UTAN att ta i med handen. Om hästen inte stanna skulle dem styra hästen mot väggen. Vissa hade lite lättare andra lite svårare. Samma sak på andra långsidan hoppa räcket, oxer och sen skritt innan planket. Inte lätt!

Det va väldigt fina hästar men jag gillade mest Andy's 6åriga valack, superfin häst!

Skulle gärna vilja rida för Pether Markne men det är någoting jag väntar med tills jag har blivit duktigare och stadigare i min egen ridning. Han är väldigt vass och säger som han tycker. Men en väldigt bra tränare som man säkert kan lära sig otroligt mycket av och utvecklas mycket.

Idag har Calle fått gå ut i hagen igen. M har delat hans och Rilles gammla hage i 2 så dem går inte tsm längre. Dem busade på varsin del av hagen! Tråkigt att dem inte går tillsammans men vill inte att dem ska göra illa varandra så någonting sånthär händer igen. Dem kan få gå tillsammans under uppsyn och med skydd på! Inga fler skadade hästar, tack!

Nu ska jag åka till stallet och rida Rille och prova det dem gjorde igår på clinicen och Calle ska jag jobba lite i skritt.

jag & Klara när vi tävlade på Bromma RK

//Nicole


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0